Saturday 1 April 2023

Idea Menu Sahur Paling Ringkas

SAHUR!!SAHUR!!..
Nak masak apa?Nak makan apa?
Soalan femes ni mesti nak rancang awal nak sedia bahan lagi.Kalau tak sahur macam mana nak ikut puasa penuh kan.
Takda pengalaman sahur ni takpa kan..tapi saya ada rakan-rakan sahabat handai Muslim yang lain.Jadi saya pun minta la pendapat daripada mereka apa je menu sahur diorang masa berpuasa.Ada yang bagitau makanan bersup, dessert,roti dan banyak lagi lah.Tapi yang pasti kebanyakkan cukup ia mengenyangkan yela kita kan perlu simpan juga tenaga untuk berpuasa sebab itu kena bersahur supaya dapat memberi tenaga yang berpanjangan sepanjang berpuasa.

Kat sini saya nak kongsi menu sahur yang sering dihidangkan kat rumah.Biasanya pasti ada lebihan nasi yang kita makan waktu lepas berbuka puasa tu kan.Untuk elakkan pembaziran baik kita guna lebihan nasi itu untuk sahur.

Menu Sahur Ringkas 1:Nasi Goreng Cina

Bahan-bahan:

  • 2 cawan nasi putih yang telah sejuk
  • 2 ulas bawang putih (diketuk)
  • 1 biji telur
  • 100 gram isi ayam (dipotong nipis)
  • 100 gram isi udang
  • 100 gram isi sotong
  • 50 gram sayur campur
  • Sedikit garam
  • Sedikit minyak masak

Cara menyediakan:

  1. Panaskan minyak masak dan tumis bawang putih.
  2. Masukkan telur, isi ayam, udang dan juga sotong. Tumiskan sehingga masak.
  3. Masukkan sayur campur.
  4. Masukkan nasi putih dan gaul sehingga rata.
  5. Tutup api dan angkat nasi goreng. Hidangkan
Kalau menu-menu macam ni dah biasa kan buat kat rumah cuma saya nak kongsi kan menu yang mungkin boleh membantu juga menjimatkan masa selain daripada memasak.Tak perlu sediakan banyak bahan tapi sangat mengenyangkan.Nak tahu menu apa tu? Baca sampai habis.

Sahur dengan Set Puasa Shaklee boleh buat menu apa? Dalam set tu ada Cinch tambahan lagi produk Shaklee iaitu ESP.Kenapa dua tu jadi pilihan?

Sebab ESP dan Cinch Shake sama-sama mempunyai indeks glisemik yang rendah.Lagipula ia mengandungi khasiat protein yang membantu membekalkan tenaga serta mengenyangkan dalam tempoh yang lama.

Menu Sahur Ringkas 2: Smoothie ESP
ESP tiada tambahan perisa yang manis seperti gula cuma ada perisa asli vanilla jadi untuk tambahan boleh letak kurma sebagai sumber glukosa bagi meningkatkan tenaga.Pastikan guna susu rendah lemak.

Menu Sahur Ringkas 3: Smoothie Cinch Chocolate 
Yang ni pula smoothie coklat campur kurma dengan pisang.Adalah lebih baik makan buah-buahan untuk tenaga segera.Untuk tambah lebih kenyang campur sekali Cinch Shake minuman protein untuk membina otot.Rasa Coklat yang lazat pasti menambah kenikmatan semasa bersahur.

Ringkasnya,semoga ketiga-tiga menu yang saya kongsikan dapat diguna kan untuk menu sahur ketika menjalani puasa kali ini.Sangat mudah,ringkas serta lazat bancuh-bancuh dah siap untuk diminum.Jimat masa juga kan sebab tak perlukan bahan yang banyak untuk menyediakannya.Menu ringkas tapi sihat amat sesuai bagi yang menitikberatkan tahap kesihatan.

Nak cuba atau nak dapatkan set puasa Shaklee boleh dapatkan daripada saya.Tekan link di bawah untuk tempahan.

Selain blog ni saya juga aktif dalam media social yang lain seperti ;
TikTok :Marynie.D

Boleh Klik linktree ni untuk follow sebab dalam ni saya dah letak semua link media social saya.Terima kasih ❤️


#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#shakleebau
#shakleekuching
#shakleesarawak


"sebarang pernyataan dalam penulisan tentang produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis,merawat,mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.Ini adalah iklan produk supplemen."

No comments:

Post a Comment

Set Kurus Shaklee

Ramai yang ingin mendapatkan tubuh langsing sebagai menambahkan keyakinan diri namun masalahnya malas bersenam! Bukan sahaja kerana malas te...

Latest Entry