Wednesday 22 March 2023

Ketahui Keburukan Intermittent Fasting

Terdahulu saya juga pernah berkongsi tentang IF (Intermittent Fasting).Tapi kali ni saya akan kongsi kan sesuatu pengetahuan baru yang saya pelajari dalam kelas online Dr.Redza iaitu Scientist Malaysia yang banyak mengajarkan ilmu nutrivention.
IF atau lebih dikenali sebagai puasa berselang-seli bermakna kita tidak makan untuk tempoh masa setiap hari atau minggu. Beberapa pendekatan popular untuk puasa berselang termasuk, puasa berganti-ganti. Makan diet biasa sehari dan sama ada berpuasa sepenuhnya atau makan sedikit (kurang daripada 500 kalori) pada hari berikutnya.

Namun apa Keburukan Intermittent Fasting ni?

Berpuasa akan membuat kita mengawal dalam pengambilan makanan.Namun kita hendaklah ketahui apa kesannya terhadap hormon dalam badan kita?..Terdapat insulin yang merupakan hormon yang dihasilkan oleh pankreas yang membantu tubuh menyerap karbohidrat untuk tenaga.
Jika badan tidak memerlukan tenaga lagi, ia adalah disimpan dalam hati sebagai glikogen, iaitu rantai glukosa.
Lebihan glikogen akan disimpan sebagai lemak.Lebih banyak kita makan, lebih banyak insulin dan glikogen
dihasilkan.
Mempunyai lebih banyak insulin dalam darah kita juga membuatkan kita mahu
untuk makan lebih banyak
dan boleh menyekat kesan leptin iaitu
hormon kenyang.
Leptin ialah hormon yang kebanyakannya dihasilkan oleh sel adiposa dan peranan utamanya berkemungkinan mengawal keseimbangan tenaga jangka panjang. Sebagai salah satu isyarat utama status tenaga, tahap leptin mempengaruhi selera makan, kenyang, dan tingkah laku bermotivasi yang berorientasikan kepada pengekalan rizab tenaga.

Ghrelin adalah hormon yang dihasilkan oleh sel enteroendokrin saluran gastrousus, terutamanya perut, dan sering dipanggil "hormon lapar" kerana ia meningkatkan dorongan untuk makan. Tahap darah ghrelin adalah tertinggi sebelum makan apabila lapar, kembali ke tahap yang lebih rendah selepas waktu makan.

Jika kita berhenti menelan makanan berkalori, selepas 4 – 6 jam, yang
pankreas akan menghasilkan glukagon.
Glukagon adalah 'bertentangan' kepada glikogen kerana ia membantu
badan untuk menarik tenaga dari hati dan dari simpanan lemak.
Jika badan tidak pernah pergi selama itu tanpa makanan, glukagon
tidak pernah boleh melakukan tugasnya.
Glukagon adalah hormon peptida, yang dihasilkan oleh sel alfa pankreas. Ia meningkatkan kepekatan glukosa dan asid lemak dalam aliran darah, dan dianggap sebagai hormon katabolik utama badan. Ia juga digunakan sebagai ubat untuk merawat beberapa keadaan kesihatan.
Badan akan bagi signal kepada hormon untuk mengoptimumkan pembakaran lemak yang tersimpan dalam badan sebagai tenaga.

Peningkatan HGH (Human Growth Hormone) & level insulin menurun. Proses pembaikian sel-sel badan dan expresi gen akan berlaku. Malah, menurunkan paras kolesterol dan lemak dalam badan.

Selain itu, melambatkan proses penuaan sel badan. Kaedah semulajadi untuk ‘detox’ tubuh badan kita selain peranan organ hati yang menjalankan proses detoksifikasi.
Molecular Biologist Jepun, Prof. Dr. Yoshinori Ohsumi merupakan pemenang hadiah Nobel 2016 melalui penyelidikan ulungnya ‘Mechanism of Autophagy’.

Dalam kajian ini, sel yang berada dalam keadaan ‘starvation’ & persekitaran yang rendah nutrisi akan mengaktifkan proses Autophagy. Iaitu suatu proses pemusnahan, penyingkiran, kitaran semula sel-sel tua, rosak, mutasi yang dilakukan organel Lysosome.

Autophagy ialah degradasi semula jadi dan terpelihara sel yang membuang komponen yang tidak perlu atau tidak berfungsi melalui mekanisme terkawal yang bergantung kepada lisosom. Ia membolehkan degradasi teratur dan kitar semula komponen selular
Resveratrol adalah polifenol semulajadi yang mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan. 
Kesan autophagy yang disebabkan oleh resveratrol menjadikannya bermanfaat untuk mengurangkan keradangan dan menjana kematian sel kanser.

Jadi supplements terbaik yang ada khasiat Resveratrol anda boleh amal seperti Vivix dan CoQ Trol Plus.
Semoga bermanfaat..

Selain blog ni saya juga aktif dalam media social yang lain seperti ;
TikTok :Marynie.D

Boleh Klik linktree ni untuk follow sebab dalam ni saya dah letak semua link media social saya.Terima kasih ❤️


#blogmegashaklee
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#shakleebau
#shakleekuching
#shakleesarawak


"sebarang pernyataan dalam penulisan tentang produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis,merawat,mengubati, atau mencegah sebarang penyakit.Ini adalah iklan produk supplemen."

No comments:

Post a Comment

Set Kurus Shaklee

Ramai yang ingin mendapatkan tubuh langsing sebagai menambahkan keyakinan diri namun masalahnya malas bersenam! Bukan sahaja kerana malas te...

Latest Entry